Nepnieuws is gevaarlijk! + Reactie bestuur

Nepnieuws is gevaarlijk!

Jullie hebben allemaal het zogenaamde reclamebord bij veld 1 gezien met de tekst “Nepnieuws is echt”, met in kleinere letters “Machtsmedia, trap er niet in”. Met de van Doe Maar gejatte kleurtjes roze en groen (zie de LP Skunk) ziet het bord er op het eerste gezicht wel grappig uit, maar de strekking ervan is niet zo onschuldig als het lijkt. Onder deze teksten zit namelijk een onfrisse politieke boodschap verborgen. In plaats van wantrouwen te hebben tegen de reguliere media (“machtsmedia”) moeten we blij zijn dat we in Nederland een vrije onafhankelijke pers hebben die een objectief en op feiten gebaseerd beeld geeft van wat er in de wereld gebeurd. Daar staat tegenover het ongefundeerde nieuws dat op de sociale media te vinden is en meestal niet op feiten en wetenschap is gebaseerd. Nu de tech-miljonairs het niet meer nodig vinden om de inhoud van hun applicaties op waarheid te controleren is de betrouwbaarheid van sociale media nog minder geworden. Het nepnieuws is dus niet echt, maar kan zelfs gevaarlijk zijn. Door nepnieuws over vaccinaties zijn er wereldwijd duizenden mensen onnodig gestorven. Door de verspreiding van nepnieuws is de PVV groot geworden en is er nu een asociale leugenaar de machtigste man van de wereld, met als gevolg dat we weer in een Koude Oorlog zitten. De enige partij die hierdoor lachend in de handen wrijft is de wapenindustrie…

De cultuurhistoricus Thomas von der Dunk heeft de gevaren van desinformatie (nepnieuws) als volgt samengevat: “De afgelopen kwart eeuw is Nederland, Europa, het Westen politiek verloederd. Met de normalisatie van fascistoïde partijen door democratisch rechts, het tolereren van de Israëlische massamoord in Gaza en de halfslachtige steun aan het belaagde Oekraïne is het moreel failliet. In 1998 hadden we Bill Clinton en Wim Kok. Nu verandert Amerika in ijltempo in een door miljardairs opgekochte, op megaleugens gebaseerde totalitaire technostaat. Ook Nederland is in de afgelopen tachtig jaar nooit zo diep gezonken als nu – in zekere zin zelfs dieper dan in de periode 1940-1945, want toen konden we alles nog aan een buitenlandse agressor wijten. (…) Er is zo een bovenklasse van graaiende multimiljonairs ontstaan zonder enige boodschap aan de samenleving, waarvan het bedrijfsmatige profijtdenken vervolgens de collectieve sector heeft geïnfecteerd, met alle bekende wantoestanden in onderwijs en zorg tot gevolg.

Enkele mensen van ons team (Vets 45+) hebben vorig jaar met het bestuur gepraat met als doel om het bord te laten verwijderen. Wij zijn van mening dat politieke statements niet thuishoren op een voetbalveld, en dat geldt zeker voor geluiden vanuit de rechts-extremistische hoek. Het bestuur was het niet met ons eens en deelde onze bezwaren tegen het bord niet. Zij beriepen zich alleen op de KNVB regels, die niets vermelden over de inhoud van reclameborden. Omdat het niet tegen de regels is en dit bord geld oplevert voor de club wordt het door het bestuur geaccepteerd. Ook overleg met Nils de Graaf, de persoon die het bord heeft laten plaatsen, leverde niets op. Wij hadden natuurlijk de lokale media, zoals AT5 of het Parool, kunnen benaderen, maar we vinden het niet leuk om Wartburgia een slechte (extreem rechtse) naam te bezorgen. We hopen daarom nog steeds dat het gezonde verstand bij Wartburgia zal zegevieren en dat dit bord zo snel mogelijk wordt verwijderd.

Als je het met ons eens bent reageer dan alsjeblieft met een mail naar het Wartburgia bestuur (bestuur@asvwartburgia.nl). Je kunt je reactie op dit artikel ook naar mij sturen (romonio@gmail.com).
Ronnie O (Vets 45+)

Reactie bestuur

Beste Ron,
Naar aanleiding van je mail met betrekking tot het reclamebord bij veld 1 (“Nepnieuws is echt, machtsmedia, trap er niet in!”), willen we als bestuur graag reageren.
We realiseren ons goed dat het betreffende reclamebord discussie oproept. Sommige leden vinden dat er sprake is van een politieke boodschap, die volgens hen niet thuishoort bij onze club. Deze zorg begrijpen we zeker. Voetbal is voor velen vooral een plek waar het draait om sportiviteit, gezelligheid en saamhorigheid – niet om politieke discussie.

Dit onderwerp is overigens eerder uitgebreid besproken in een gesprek tussen betrokken leden en het toenmalige bestuur. Tijdens die bijeenkomst is toen benadrukt dat iedereen eigenaar is van zijn eigen interpretatie. Jouw interpretatie van een boodschap hoeft dus niet automatisch door iedereen gedeeld te worden. Daarnaast hebben we toen aangegeven dat wanneer er overtuigende argumenten naar voren zouden komen én een meerderheid van Wartburgia zich uitspreekt tegen het bord, we zeker bereid zouden zijn om het besluit opnieuw te bekijken. Centraal stond destijds de vraag of dit bord daadwerkelijk als een “politieke boodschap” gezien moet worden – iets waar we als bestuur op dat moment niet van overtuigd waren.

Naar aanleiding van je recente mail hebben we dit onderwerp opnieuw besproken. Onze vereniging kent geen specifieke regels over reclameborden en hun inhoud, behalve logische grenzen zoals discriminatie, belediging of haat zaaien – die accepteren we vanzelfsprekend niet. Ook de KNVB heeft geen regelgeving hieromtrent.

Voor wat betreft de Nederlandse Reclame Code (NRC):

  • De NRC verbiedt misleidende, opruiende of discriminerende reclame.

  • De tekst “Nepnieuws is echt, machtsmedia, trap er niet in!” is kritisch, maar valt niet onder misleiding of opruiing volgens de NRC, omdat het geen feitelijke onwaarheden bevat (het is eerder een mening).

  • Dit betekent dat de Reclame Code Commissie (RCC) waarschijnlijk geen bezwaar zal maken tegen dit bord, tenzij er een klacht wordt ingediend en de RCC beslist dat het bord in strijd is met de NRC.

Dit specifieke bord heeft volgens ons dan ook deze grenzen niet overschreden. We zien het vooral als een kritische en prikkelende boodschap die wil aansporen tot nadenken over nieuws en media.

Tegelijkertijd begrijpen we de zorg dat niet iedereen even makkelijk kan filteren en even mediawijs is. Toch geloven we dat er binnen onze vereniging voldoende ruimte en respect is om verschillende meningen naast elkaar te laten bestaan. Wartburgia wil juist een open, tolerante en ruimdenkende club zijn waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Verschillende perspectieven horen daarbij.

Wat we echter wél als zeer onprettig ervaren is de toon van de mail. We vinden het jammer dat je overweegt om naar de media te stappen. Daarmee krijgt de email een dwingend karakter. Dit draagt volgens ons niet bij aan een open en respectvolle discussie, maar zorgt eerder voor polarisatie binnen onze club. Natuurlijk mag er aandacht gevraagd worden voor jullie zorgen, maar we vragen met nadruk dit voortaan op een constructievere te doen.

Op basis van bovenstaande afwegingen hebben we besloten het bord vooralsnog te laten hangen. Dit betekent absoluut niet dat we als vereniging een politiek standpunt innemen of jullie zorgen niet serieus nemen. We zien vooral ruimte voor dialoog, zolang dit op respectvolle wijze gebeurt. Mocht blijken dat het bord voor heel veel leden binnen onze vereniging weerstand oproept, zullen we zeker bereid zijn om ons besluit te herzien.

We rekenen op jullie begrip voor deze afweging. Laten we vooral samen zorgen dat Wartburgia een gezellige, respectvolle en inclusieve club blijft, waar iedereen zich thuis voelt.

Met sportieve groet,
Het Bestuur